LPG Norge

Gass og bensinforbruk

Gass- og bensinforbruket (pr. kWh) er likt i samme bilmotor:

For lik kjørelengde (kWh) må gasstanken være ca 40% større enn bensintanken eller fylles ca 40% oftere med samme størrelse tank.

For like kjørelengde må gasstanken være ca 80% større enn dieseltanken, eller fylles ca 80% oftere.

Det viktigste er ikke liter/volum og antall fyllinger, men den effektive prisen pr. kjørte kilometer samt miljøpåvirkning.

Gass er ca 40% rimeligere enn besin og omtrent på samme pris nivå som diesel, og med lavere utslipp totalt sett.

Tabellen (til høyre) viser effektiv gass og diesel pris pr. kWh målt mot bensin (ekvivalent).

 

Bobiltur i Europa

Caravanflasken fylles like enkelt som autogass - og til samme lave pris - på Europas tusenvis av LPG stasjoner, i motsetning til vanlige propanflasker som må demonteres og byttes.

I utlandet er det andre typer flasker, ventil og koblinger som gjelder - så bytting er derfor vanskelig og kostbart
på europatur. Norske LPG-stasjoner fyller derimot alle typer flasker (også utenlandske), og har på den måten gjort det enkelt for utlendinger å fylle gass i Norge. Dette mer kundevennlige fyllesystem er vi alene om i Europa.

La din bil gå på Autogass

I Europa går millioner av biler på gass. Med LPG stasjoner over hele landet får nå også vi nordmenn tilgang til dette rimeligere og mer miljøvennlige drivstoffet.

Hybridbil
De fleste bensinmotorer kan bygges om til å gå på gass - i tillegg til bensin (hybrid). Det merkes ingen forskjell på motorytelsen. Med en bryter velger sjåføren hvilke drivstoff han vil kjøre på. Autogass kan kunden fylle selv like enkelt som bensin.
De fleste LPG stasjoner har kortautomat.

Motor og miljø i fremtiden
Gass har lavere CO2 utslipp globalt enn bensin og nesten ikke forurensning av nærmiljøet; NOX, CO, svovel og sotpartikler fra bensin og spesielt diesel skaper smog, og det er et stort miljø-problem i byene. Dieselmotor har høyere virkningsgrad enn bensin/gass motor. Det trekker C02-utslipp ned på nivå med gass, men løser ikke de lokale forurensningsproblemene. Elbilens miljøfordeler reduseres av fossil kraftproduksjon, energitap i kraftoverføring- og ladeprosess, lave temperaturer, høyere vekt (veg-slitasje) og større ressursbruk i bilproduksjonen.

Om bygging av bil
LPG-biltanker er i mange størrelser og fasonger som passer de fleste bilmodeller. De monteres i bilens reservehjulsbrønn eller under bilen, og tar derfor liten plass. Gass er - som bensin og diesel - flytende fram til motoren. Der omdannes den via fordamper og dyser til gassform, som går videre inn i motoren på vanlig måte.